خانه > سلامت هفته > نکات مهمی که هنگام کار با کامپیوتر باید رعایت کنیم

نکات مهمی که هنگام کار با کامپیوتر باید رعایت کنیم

روزانه بسیاری از افراد، ساعت زیادی را پشت کامپیوتر و میز آن هستند و در این بین کارهای مختلفی از کار تا بازی انجام می دهند. این افراد که خود ما نیز جزو آنها هستیم،  ساعت های زیادی را پشت میز می نشینیم و مدت زمان زیادی را به صحفه مانیتور خیره می شویم که در این بین باید نکاتی را راعایت کنیم تا بعدها دچار مشکلات مختلف از جمله اختلال در سلامتی بدن و ستون فقرات نشویم و بتوانیم همیشه پشت این وسیله سرگرم کننده و حیاتی بنشینیم. ما در این جا به ۷ نکته در مورد حفظ استایل و سلامتی شخصی که پشت میز می نشیند اشاره می کنیم که با رعایت آنها،‌ می توانید بدون هیچ مشکلی سالیان سال پشت میز خود بنشینید و از کامپیوتر و نت لذت ببرید!

۱- خیره شدن به مانیتور
عادت بدی که بسیاری از افراد دارند این است که هنگامی که چیز جذابی می بینند یا کار تخصصی انجام می دهند، چند ثانیه پشت سر هم، به مانیتور ذل می زنند و خیره می شوند، این عادت نادرست می تواند باعث آسیب به شبکه های داخلی چشم شود چون با خیره شدن و پلک نزدن، فضای سطحی چشم مرطوب نمی شود و باعث خشک شدن  چشم می شود که همین عوارضی را به دنبال دارد. پس سعی کنید به طور مداوم و مرتب پلک بزنید، حتی در شرایط خاص!

۲- پرتاب سر به سمت جلو
از جمله  عادت های بدی که ریشه آن همان مشکل بالا یعنی خیره شدن به صحفه است؛ پرتاب سر به سمت جلو است، به طوری که کاربر پس از دیدن یک موضوع جالب یا گیر کردن بر سر یک مسئله،‌ سر خود را به سمت جلو می برد تا واضح تر جزئیات را ببیند.  همین کار در بسیاری از مواقع بیش از یک دقیقه طول می کشد، اگر روزی ۱۰ بار این کار انجام شود و هر بار یک دقیقه طول بکشد، در یک ماه، بیش از ۵ ساعت را به این حالت خواهید بود که به مرور زمان ستون فقرات گردن را به جایی می کشاند که ناخودآگاه به سمت جلو میرود و اختیارش در دست شما نیست، همین مسئله باعث بسیاری از مشکلات از جمله خارج شدن  استایل بدن از حالت طبیعی می شود. برای حل این مشکل سعی کنید که همیشه سر خود را تا حد طبیعی و بسیار کم، از گردن خود جلو قرار دهید و زیاد به سمت جلو سر خود را هدایت نکنید! اگر این کارها را انجام ندهید، ممکن است بعد از چند ماه همانند شترمرغ، گردن شما دارای یک انحنای زیبا شود!

۳- مانیتور با رزوولیشن پایین
بسیار از افراد فکر می کنند که اگر جدیدترین مانیتورهای موجود در بازار را بخرند، دیگر مشکلی را حس نخواهند کرد و هیچ آسیبی به چشم وارد نمی شود! اما در حقیقت اینطور نیست و مانیتور خوب تنها ۵۰ درصد کار است، در حال حاضر بسیاری از کاربران از همان مانیتورهای قدیمی یا CRT استفاده می کنند، اما با تنظیم رنگ و رزوولیشن،‌ آسیبی به چشم آنها وارد نمی شود. شما نیز اگر مانتیورهای جدید LCD/LED دارید،‌ بدانید که همه چیز تمام نیست، سعی کنید آیکون های دسکتاپ را در اندازه مناسب تنظیم کنید و رزوولیشن مناسب برای صحفه بگذارید تا به چشم فشار وارد نشود، حتما مانیتور خود را کالیبره کنید!

۴- صندلی مناسب؛ حلال تمامی مشکلات
اگر تمامی نکات بالا را به طور صحیح اجرا کنید اما بر روی یک صندلی چوبی خشک و ساده بنشینید، هیچ فایده ای نخواهد داشت و مطمئن باشید به زودی با مشکلات متعدد قوس ستون کمر و انحنا مواجه خواهید شد! اگر روزانه بیشتر از یک ساعت پشت کامپیوتر خود می نشینید، سعی کنید حتما یک صندلی استاندارد برای میزهای کامپیوتر تهیه کنید، مطمئن باشید با صرف یک هزینه کم‌، از مشکلات و هزینه های زیاد در آینده جلوگیری خواهید کرد. صندلی ها دارای مدل های متنوعی است که باید متناسب با قد در نظر گرفته شود، همچنین قسمتی که باید به آن تیکه داده شود، دارای قوس استاندارد کمر باشد تا به راحتی بتوان به روی آن تکیه داد و کارها را انجام داد. اگر صندلی با قابلیت تنظیم ارتفاع بگیرید، برای بسیار از اعضای خانواده می تواند مفید باشد، زیرا می توانید  با توجه به قد ؛ ارتفاع را تنظیم کنند.

۵- صحیح نشتن و اصول آن
نشتن صحیح یک الگوی خاصی دارد: آرنج باید به صورت ۹۰ درجه باشد و پشت بدن کاملا به صندلی تکیه داده شود، مانیتور مقداری از دید مماس و مستقیم باید چشم پایین تر باشد به طوری که به کل مانیتور اشراف داشته باشید. در شکل های زیر به صورت کامل به صورت تصویری شرح داده شده است. در تصویر اول تمامی شیوه های نشستن اشتباه می باشد و شکل دوم شیوه نشستن صحیح را به تصویر کشیده است.

۶- بالا قرار گرفتن پاها
یکی از مسائل ریز و پیش پا افتاده ای که کمتر به آن توجه می شود، قرار گرفتن نوک پاها به مقدار چند سانتی متر در سطح بالاتر است. اگر به ادارات مراجعه کرده باشید، پدهای چوبی را می بینید که کارمندان پاهای خود را روی آن قرار می دهند، این کار  باعث می شود که خون بهتر در بدن جریان داشته باشد. این پدها دارای ارتفاع ۵ تا ۱۰ سانتی متری می باشد و زیر میز قرار می گیرند و می تواند پاهای خود را روی آن قرار دهید تا در ارتفاع بالاتری باشند. این کار پس از گذشت زمان، تاثیر خود را نشان می دهد و کارایی بدن را افزایش می دهد.
۷- استراحت در هر چند دقیقه با ورزش ساده
سلامتی بسیار با ارزش است، باید همیشه قدر آن را بدانید!  هر ماه نتایجی از  دستاورهای محققین منتشر می شود که در آن اعلام شده است نشستن طولانی مدت پشت میز و کامپیوتر باعث کاهش عمر می شود! اگر بخواهیم از عمر اضافه بگذریم و تا مدت زمانی که زنده هستیم سالم باشیم، باید حداقل فعالیت هایی انجام دهیم. بهترین روش این است که هر نیم ساعت (اگر سرتان شلوغ است و کارهای فراوانی دارید، هر یک ساعت، بییشتر راه ندارد!) چند دقیقه که وقت زیادی هم تلف نشود، از میز خارج خود خارج شده و در محیط اطراف قدم بزنید، یک لیوان آب بنوشید و مچ دستان خود را گرم کنید یعنی بچرخانید و بدن خود را دچار کش و قوس کنید تحریک شود و از آن حالت خشک خارج شوید، همین کار باعث می شود که تاثیر به سزایی در سلامت خود بگذارید و سالیان سال بدون هیچ مشکلی پشت میز بنشینید.

امیدوارم با رعایت نکات بالا، بتوانید بدن سالمی داشته باشید و با افزایش سن،‌ دچار مشکلات مختلف در زمینه آرتروز و اشکال در ستون فقرات نشوید. انجام  نکاتی که گفته شد، زیاد سخت نمی باشد، فقط باید عادت کنید؛ همیشه گفته شده که پیشگیری بهتر از درمان است!

 

No related posts.

  1. امیر
    ۲۲ شهریور ۱۳۹۰ در ۱۰:۲۲ | #1

    نکته ی دیگه اینکه بجای رزولیشن بنویسیم “رزولوشن”

  1. بدون بازتاب