خانه > سلامت هفته > برای رسیدن به تناسب اندام، این نکات را رعایت کنید

برای رسیدن به تناسب اندام، این نکات را رعایت کنید

این روزها بیشتر از هر زمانی به معقوله تناسب اندام و داشتن بدن ورزیده توجه می شود. شاید اگر ۵۰ سال گذشته، شخصی دارای اضافه وزن بود و شکم او از خودش جلوتر می بود، کسی ایراد خاصی به او نمی گرفت و به نوعی عادی محسوب می شد، اما هم اکنون و از سال ۲۰۰۰ میلادی و شاید پیش تر از آن، توجه خاصی به تناسب اندام می شود. طبق آمارهای منتشر شده؛ کشور آمریکا بیشترین مردمی را دارد که دچار اضافه وزن هستند و این مشکل ناشی از فست فودهای متعدد و تحرک کم است. به راه دور نمی رویم و در مورد محیط افراد خودمان صحبت می کنیم. در حال حاضر تبلیغات بسیار زیادی را از زمین و هوا، در مورد قرص های لاغری و غیره می بینیم که در حد همان تبلیغات است و مضررات بسیار زیادی دارد، به طوری که در آینده، شخص مصرف کننده را دچار مشکلات مزمن می کند. در کل همه پزشکان و دانشمندان این رشته؛ به نتیجه واحدی رسیده اند، و آن تنها ورزش و تمرین است، از همین حالا به به شما قول می دهیم، اگر راهی به جز تمرین و ورزش را انتخاب کرده اید، مطمئنا اشتباه بوده و همین حالا که فرصت دارید این روش را تغییر دهید. این نکته را هم باید در نظر گرفت که اگر ورزش در کنار تعذیه مناسب نباشد؛ ممکن است تمامی زحمات شما به هدر رود. ما در این پست، به اصولی ترین روش ها برای تناسب اندام اشاره می کنیم، امیدوارم آنها را به کار ببندید تا همیشه تندرست و سلامت باشید.


۱- ورزش روزانه را داشته باشید

یکی از مهمترین راه های کاهش ورزن و داشتن بدن خوش فرم، ورزش روزانه است. این ورزش روزانه حتی اگر کوتاه اما مفید باشد، می تواند پیامدهای بسیار مناسبی داشته باشد، دقت داشته باشید که این فعالیت روزانه را حداقل باید چند ماه تکرار کنید و تداوم داشته باشد. اگر بخواهید یک روز هم فعالیت نکنید، ممکن است کل زحمات چند هفته شما به هدر برود و اگر نکات بعدی را نیز رعایت نکنید؛ شاید آن نتیجه دلخواه را بدست نیاورید؛ پس این را بدانید که تمامی این نکات مکمل هم هستند و باید همگی به کار روند.

۲- ورزش ها متنوع و مفید باشند
همانطور که در بالا گفته شد، هر نوع ورزشی شاید مناسب حال، شخصی که می خواهد وزن خود را کم کند، نباشد، برای همین برنامه های متناسب با وزن خود در نظر بگیرید. اگر به مربی ورزشی دسترسی دارید؛ از او کمک هایی بگیرید، البته سراغ مربی های بدنسازی سر خیابان خود نروید که به جز چند عدد قرص و میله های هالتر، چیز دیگری برایتان سراغ ندارند! سعی کنید که ترکیبی از چند حرکت ورزشی انجام دهید؛ به طور مثاب ده دقیقه با تردمیل یا در محیط بدوید و سپس حرکات کششی و بعد از آن، کارهای سنگین تری مثل دراز نشست و غیره را انجام دهید تا تمام بدن به صورت یکنواخت شکل بگیرد و چربی ها از بین برود.

۳- با پزشکان مشورت داشته باشید
نکته ای که کمتر به آن توجه می شود و در بسیاری از اوقات باعث بروز مشکلات می شود، کنترل و ارزیابی نکردن وضعیت بدن می باشد. بسیاری از افراد سرخود شروع به انجام حرکات ورزشی سنگین می کنند، غافل از اینکه بدن آنها از یک بیماری رنج می برد و در بسیاری از مواقع، مشکلات جدی رخ می دهد. اگر قبلا دچار بیماری بودید و یا از وضعیت سلامتی خود اطمینان ندارید؛ پیش یک پزشک رفته و با انجام آزمایشات و معاینه، از وضعیت جسمی خود و توانایی انجام فعالیت های ورزشی اطمینان حاصل کنید.

۴- تغذیه را کنترل کنید

اگر روزی دو ساعت هم تمرین با برنامه (مفید) انجام دهید، اما بر تغذیه خود نظارت نداشته باشید و هر روز به سوی فست فودها بروید، مطمئن باشید که تمامی زحمات خود را بر باد داده اید. در کنار ورزش صحیح و اصولی، مسئله تغذیه مناسب هم بسیار مهم است. باید نظارت کاملی بر غذاهایی که در طول روز خورده می شود، داشته باشید و مقدار کالری غذاها را در نظر بگیرید. از غذاهایی که ارزش غذایی بالایی دارند استفاده کنید و مصرف غذاهای چرب و آماده یا شیرینی های گوناگون را به حداقل برسانید. در این بین، مصرف آب فراوان توصیه می شود چون در حین فعالیت، تعرق زیاد است و بدن نیاز به آب دارد.

۵- نظارت کامل بر وزن و فعالیت ها
اگر به طور مثال روزانه ده عدد حرکت دراز و نشت انجام می دهید، آن را در دفترچه ای یادداشت کنید و در روزهای آینده، با توجه به عدد ثبت شده روز قبل؛ میزان فعالیت را افزایش دهید. مسئله ای که کمتر به آن توجه می شود همین میزان فعالیت است که افراد یک تعداد کمی را هر روز انجام می دهند و در روزهای آینده همان تعداد فعالیت را تکرار می کنند، که این عملا هیچ سودی ندارد و باعث پیشرفت در تناسب اندام نمی شود. نکته بعدی محاسبه وزن است؛ در همان روز اول شروع فعالیت، خود را وزن کنید،‌ این کار را هر هفته انجام دهید، چنین کاری دو مزیت دارد، اول اینکه از پیشرفت خود آگاه می شوید و دوم اینکه یک نوع تشویق برایتان حساب می شود تا انرژی بیشتری در روزهای آینده داشته باشید.

* استثنا تنها در برخی از موارد!
این احتمال نیز وجود دارد که افرادی، مشکل ژنتیکی داشته باشند و کلا استایل آنها به گونه ای باشد که نتوانند خیلی راحت وزن خود را کم کنند، این گونه از افراد تنها با گفتن این جمله که مشکل آنها از پایه است و نمی توانند کاری انجام دهند، خود را  از انجام تمرینات ورزشی متعدد معاف می کنند، در صورتی که اینطور نباید باشد و آنها هر روز همانند سایرین، مشغول انجام حرکات ورزشی شوند، فارغ از اینکه اثر ورزش آنها خیلی مشهود نباشد، اما این افراد مطمئن باشند که با این کار خود کمک بسزایی به افزایش کارایی بدن خود کرده اند و طی دراز مدت، می توانند اثرات بسیار مناسب آن را مشاهده کنند. در سوی مقابل، افراد بسیار لاغر هم هستند که به علت لاغری، خود را از ورزش روزانه معاف می کنند، اما نباید اینطور باشد، زیرا تناسب اندام در هر وزن و رده ای برای تمامی افراد مناسب می باشد، همین افراد لاغر می توانند با ورزش مرتب و تعذیه صحیح، در بدن خود عضله سازی کنند، حتی اگر مقدار آن بسیار ناچیز باشد.

 

 

 

Related posts:

  1. نکات مهمی که هنگام کار با کامپیوتر باید رعایت کنیم
  1. salar
    ۱۴ خرداد ۱۳۹۰ در ۱۵:۵۲ | #1

    دمت گرم بدنم رو اومد خیلی باحالی به مولا داشی

  2. ۱۶ خرداد ۱۳۹۰ در ۰۶:۳۴ | #2

    very good

  3. shareate
    ۲۲ خرداد ۱۳۹۰ در ۰۸:۴۶ | #3

    ورزشی

  4. مهتاب
    ۲۴ خرداد ۱۳۹۰ در ۱۲:۱۸ | #4

    چشمممممممممممممممممممممممممممم. سعی میکنم همه این کارارو انجام بدم…اما ….. نه بیخیال

  1. بدون بازتاب