خانه > نقد و بررسي > ۶ دلیل برای اینکه از پراید متنفر باشید

۶ دلیل برای اینکه از پراید متنفر باشید

اگر ساکن ایران هستید، به خیابان بروید و کمی با دقت به خودروها نگاه کنید. چه ماشینی را بیشتر از همه می‌بینید؟ قطعا پراید. تا همین چند سال پیش، پیکان سلطان بلامنازع خیابان‌های کشور بود اما این پراید ناقلا، جای آن را با زیرکی تمام گرفت، اما چرا؟ چون مصرف سوخت کمتری داشت و جوان پسند‌تر بود. پراید چند سالی است که در ایران تولید می‌شود، اولین تولیدات آن به اوایل دهه ۷۰ شمسی بر‌می‌گردد. آن زمان پراید رقیب سرسختی چون پیکان داشت اما آهسته آهسته، جای خود را در میان مردم باز کرد و شد محبوب‌ترین خودروی ایرانی‌ها در سال‌های اخیر. گرچه این محبوبیت اجباری است و در رده قیمتی زیر ۱۰ میلیون تومان، چیزی جز پراید و چند مدل ضعیفه چینی وجود ندارد اما به هر حال محبوب است و باید به این محبوبیت احترام گذاشت. گرچه این محبوبیت باعث نمی‌شود که ما دلایل متنفر بودن مردم از پراید را توضیح ندهیم.

پراید

۱- ویکیپدیا به ما می‌گوید که پراید توسط شرکت مزدا با نام مزدا ۱۲۱ تولید شد و سال ساخت آن ۱۹۸۶ تا ۱۹۹۳ است یعنی دهه ۸۰ و ۹۰ میلادی. اولین تولید پراید ۲۶ سالِ پیش بوده و ظاهر اولیه آن همین پراید ها‌چ‌بک خودمان است اما پراید سدان، حاصل فیس‌لیفت کمپانی فورد است، یعنی این محصول تماما در دو دهه گذشته، تغییرات لازم را در شرکت‌های مزدا، فورد و کیا دیده است و در آخرین روزهای سال ۱۹۹۹، از خط تولید کشورهای شرق آسیا و اروپا خارج شد و تماما به ایران منتقل شد. به گمانم اولین دلیل تنفر از پراید را می‌توانید در سال ساختِ‌ این خودرو ببینید. عملا از سال ۱۹۹۰، تکنولوژی جدیدی به این خودرو اضافه نشده است و شما از فناوری ۲۲ سالِ پیش خودروسازهای امریکایی و آسیایی در این خودروی ارزان فرنگی لذت می‌برید. آن زمان فناوری‌های نوین هم وجود داشت اما قیمت تمام شده پراید در حدی نبود که بتوانند از فناورهای نوین‌تر در آن استفاده کنند.

۲- از جمله دلایل عمده گله از پراید، سیستم ایمنی این خودرو است به طوری که ارابه مرگ خوانده می‌شود و بعضی‌ها به شوخی می‌گویند که “پراید وسیله است، عمر دست خداست”. به هر حال اگر در سرتاسر دنیا می‌خواستند به این جمله توجه کنند، قطعا آمار کشته‌ها چند صد برابر می‌شد. اگر بتوانید فیلم خط تولید پراید را ببینید، متوجه می‌شوید که اسکلت و پیکربندی این ماشین، فوق‌العاده ضعیف است. فلزات به کار رفته، سطح استحکام و ضریب مقاومت آن به نسبت خودروهای روز اروپا و حتی تولیداتی مثل پژو ۴۰۵، بسیار ضعیف‌تر است. سپر جلوی و عقب پراید از نوع پلاستیکی است و اگر خدای ناکرده با سرعت بالا، تصادفی داشته باشید، شاید چیزی از ماشین در زمین به جای نماند و همه آن خاکستر شود. گرچه تولید کنندگان این ماشین به فکر ساخت یک خودروی ارزان و شهری بوده‌اند و در سال ۱۹۸۶ به این فکر نمی‌کردند که روزی این ماشین بخواهد در جاده‌های تهران-هراز یا تهران-قم به عنوان مسافر‌کش فعالیت کند. (ویدیویی از تصادف یک پراید )

۳- در پراید اثری از ایربگ که جزو لاینفک خودروهای ایمن است، نمی‌بینید. حتی خبری از ترمز ABS هم نبود تا اینکه با فشار ناجا، یکی دو سالی است در خودروها به عنوانِ آپشن اضافی عرضه می‌شود. یعنی شخص خریدار باید خوشحال باشد که پول اضافه‌تری می‌دهد تا ماشین‌ش ترمز ABS داشته باشد و امنیت بیشتری را حس کند. ایربگ هم با فشار ناجا به عنوان آپشن در حالِ اضافه شدن است اما بر رو پلتفرمی که ۲۵ سالِ پیش طراحی شده است. ماشین‌های پژو ۴۰۵ و سمند هم در مدل‌های معمولی ایربگ ندارند و اگر کارخانه بخواهد به مشتری خیلی لطف کند، یک ایربگ تکی برایش می‌گذارد. ایربگ تاثیر به سزایی در کاهش تلفات تصادفات دارد و هنوز هم باید کلی سازمان خواهش بکنند تا کارخانه سازنده یکدانه ایربگ اضافه کند.

۴- طراحی بیرونی پراید و آپشن‌های داخلی از جمله موارد آزار دهنده است که حوصله هر خریداری را سر می‌برد. برخی از خریداران پراید، داشتن کولر در این ماشین را یک مزیت بزرگ می‌دانند و آن را با پیکانی مقایسه می‌کنند که کولر نداشت. قطعا ماشینی که طراحی پلتفرم آن به نزدیک ۳۰ سال پیش باز می‌گردد، زیاد مطابق میل خریداران نیست. اگر نگاهی به تولیدات روز خودروسازان جهان بندازید و طراحی ماشین‌های سال ۲۰۰۰ به بعد را ببینید؛ متوجه اختلاف فاحش پراید با این ماشین‌ها می‌شوید. آپشن‌های داخلی هم که دیگر گفتن ندارد، یک کنسول ساده با نمایشگری که نشان می‌دهد وضعیت بنزین و کیلومتر شما چگونه است! بعد از ۴-۵ سال، هر چقدر هم راننده خوبی بوده باشید و ماشین را تمیز نگه داشته باشید، شاهد در رفتن زوار قسمت‌های مختلف و شنیدن صدای تق تق از کنسول جلو تا صندوق عقب هستید.

۵- یک موتور کم حجم ۱۳۰۰‌سی‌سی، قلب تپنده پراید است. در سربالایی‌ها تند به وفور دیده شده که یک پراید در حالِ جان کندن است تا بتواند بالا برود. این مشکل برمیگردد به حجم پایین موتور که از بدو تولد همینطور بوده و کاریش هم نمی‌توان کرد. پراید نه تنها در بخش بدنه ضعیف است، بلکه موتور آن هم تعریف چندانی ندارد. برای استفاده شهری،‌ پراید را می‌توان یک خودروی ایده‌آل در دهه ۹۰ میلادی دانست اما در سال ۲۰۱۲، این موضوع صدق نمی‌کند. البته بعید نیست که در سال‌های آینده و به فراخور نیاز، شاهد یک جابه‌جایی در بین موتورهای پژو و پراید باشیم. پس اگر موتور پژو ۲۰۶ را در پراید و یا بالعکس دیدید، زیاد تعجب نکنید.

۶- قیمت تمام شده پراید هم این روزها جالب توجه است. در آخرین روزهای سال ۱۳۹۰، قیمت پراید به ۱۱ میلیون تومان هم رسید که با تدبیر هوشمندانه خودروسازان (!) و سازمان‌های مربوطه، چند صد هزار تومانی کاهش پیدا کرد. در حال حاضر، ارزان‌ترین پراید بنزین‌سوز حدود ۹ میلیون و پانصد هزار تومان و با آپشن‌های اضافی و با توجه به مدل، قیمتش به ۱۱ میلیون تومان هم می‌رسد. اینکه یک کارگر یا کارمند با حقوق متوسط بین ۴۰۰ تا ۶۰۰ هزار تومان، با چند ماه حقوق خود می‌تواند یک پراید صفر تهیه کند هم جالب توجه است. این شخص با پس اندازه ماهیانه ۳۰۰ هزار تومان بعد از سه سال تازه می‌توانید یک پراید تهیه کنید. پرایدی که امنیت، ایربگ، زیبایی، آپشن‌اضافه، قدرت موتور و … ندارد!

در ۶ مورد بالا، سعی شد که دلایل تنفر از پراید بیان شود. ماشینی که با تغییر چراغ‌های جلو و عقبش، تبدیل به یک مدل جدید می‌شود. پراید ۱۱۱، ۱۳۱، ۱۳۲ که هر کدام زیر شاخته دارند. مدل‌هایی که دوگانه سوز هستند و غیره. پراید مزیت‌هایی دارد، مثل وجود قطعات یدکی ارزان و فراوان و یا مصرف سوخت پایین اما فاکتورهای مهم‌تری هم در تولید خودرو وجود دارد. شخصی که بودجه محدودی دارد، محکوم به خرید این ماشین است اما این خرید با اجبار، برای هیچ شخصی خوشایند نیست. نظر شما در مورد این ماشین چیست؟

No related posts.

  1. مجیدو
    ۲ خرداد ۱۳۹۱ در ۰۷:۲۶ | #1

    نظر ما با نظر شما ۱۱۰% موافق است!!! واقعاً این نهایت بیچارگی و درماندگی ماست که سوار اینجور ماشین ها می شویم. برای خودم، فرهنگم و مردم سرزمینم واقعاً متاسفم…

  2. iCe BoY
    ۲ خرداد ۱۳۹۱ در ۰۷:۳۰ | #2

    ممنون جالب بود .
    من هم قبلا پراید داشتم ولی دیگه ازش خسته شدم و فروختمش و یک وسیله (راکبه مرگ) دیگه خریدم که بیشتر حال میده اونم موتور هندا ساخت ایران. ممنون میشم اگه یک مقاله دیگه هم در مورد این وسیله خطرناک ایرانی پسند هم بذارید !!!!

  3. غلام حیسنم
    ۲ خرداد ۱۳۹۱ در ۰۷:۵۶ | #3

    اگه به فکر جان ملت بودیم واردات آزاد خودرو اعلام میشدتا این دو کارخانه که باعث مرگ خیلی از هم وطنامونن تخته بشه

  4. حمید
    ۲ خرداد ۱۳۹۱ در ۰۸:۳۸ | #4

    تقصیر خودمون هست. خودمون میگیم بدرد نمیخوره اشغاله، باز میخریم. بهترین کار نخریدن است. اگه همه به مدت یک ماه یا یک هفته این خودروهای مضخرف ایرانی را نخریم ببینید چه بلایی سر این خوروسازان میاید.
    مردم میگن چه کار کنیم چاره ای نداریم!!!!!!!!!!!
    اونایی که پولاشون رو جمع میکنن بعد سه، چهار سال این پراید مفت گرون رو میخرن یه مدت دیگه هم صبر کنن. ببینید چه اتفاقی می افته. البته اگه همه باهم این کار رو بکنیم.
    این پراید ۱۱ میلیونی میشه ۴ میلیون.

  5. حمید
    ۲ خرداد ۱۳۹۱ در ۰۸:۴۳ | #5

    البته این رو هم بگم اون عکس بالا . تنها ایراد از چراید نیست!!!!!
    بلکه خود کامیون هم از لحاظ طراحی جلو مشکل داره . بصورتی که باید سپر ماشین بزرگ دقیقا با سواری ها توی یک راستا باشه.

  6. arsalan
    ۲ خرداد ۱۳۹۱ در ۰۹:۳۳ | #6

    حمید :
    البته این رو هم بگم اون عکس بالا . تنها ایراد از چراید نیست!!!!!
    بلکه خود کامیون هم از لحاظ طراحی جلو مشکل داره . بصورتی که باید سپر ماشین بزرگ دقیقا با سواری ها توی یک راستا باشه.

    دوست عزیز اون بنزه این پرایده حالا شما می گی اشکال از بنزه هست !!! پرایدو برا حمل ونقل کار کنای یه شرکت تو ژاپن یا کره یادم نیس ولی کارکنای اون شرکتو می برد نهار بخورن و بعد برگردن سر کار (تو خود شرکت )

  7. ۲ خرداد ۱۳۹۱ در ۱۰:۱۸ | #7

    مرگ حقه ، پراید وسیله است .

  8. با نام
    ۲ خرداد ۱۳۹۱ در ۱۲:۳۲ | #8

    من باید یه پراید صفرو جلو سایپا آتیش بزنم تا یکم آروم شم

  9. بابک
    ۲ خرداد ۱۳۹۱ در ۱۳:۱۹ | #9

    arsalan :

    حمید :
    البته این رو هم بگم اون عکس بالا . تنها ایراد از چراید نیست!!!!!
    بلکه خود کامیون هم از لحاظ طراحی جلو مشکل داره . بصورتی که باید سپر ماشین بزرگ دقیقا با سواری ها توی یک راستا باشه.

    دوست عزیز اون بنزه این پرایده حالا شما می گی اشکال از بنزه هست !!! پرایدو برا حمل ونقل کار کنای یه شرکت تو ژاپن یا کره یادم نیس ولی کارکنای اون شرکتو می برد نهار بخورن و بعد برگردن سر کار (تو خود شرکت )

    اون بنز هم مال قرون وسطی است
    من هم با حمید موافقم الان دیگه کامیون ها و حتی ماشینهای شاسی بلند رو طوری طراحی می کنند که موقع تصادف روی وسیله مقابل نرود

    نکته دیگه:
    چرا مثل سالهای حدود ۷۰ – ۷۱ که تولید پژو ۴۰۵ و پراید شروع شد و پیکان رو کنار گذاشتیم حالا هم همتی بشه مثلا مگان رو جایگزین ۴۰۵ بکنند و تولیدشو داخلی کنن تا قیمتش پایین بیاد
    دیگه این حق ماست که هر بیست سال یه خونه تکونی بکنیم

  10. محمود
    ۲ خرداد ۱۳۹۱ در ۱۳:۳۶ | #10

    از جمله دلایل عمده گله از پراید، سیستم ایمنی این خودرو است به طوری که ارابه مرگ خوانده می‌شود و بعضی‌ها به شوخی می‌گویند که “پراید وسیله است، عمر دست خداست”. به هر حال اگر در سرتاسر دنیا می‌خواستند به این جمله توجه کنند، قطعا آمار کشته‌ها چند صد برابر می‌شد.
    سکیولار ها این حرف فقط میزنن کسانی که عرف بر شرع قرار میدن کسانی که از فقه نمیدان و نظر میدن کسانی که فکر میکنن حرف حرف خودشان است و عینی بین هستن مثل همان دکارت پرستان در دانشگاه ما

    • آرمان حسینی
      ۲ خرداد ۱۳۹۱ در ۱۳:۴۷ | #11

      امید به خداوند، بخشی از قضیه است. قسمتی دیگر از کار، دست بشر (ما) است تا بتواند امنیت لازم را فراهم کند. وقتی می‌توان یک خودروی ایمن تولید کرد که ضریب مرگ را تا ۶۳٪ کاهش داد چرا نباید این کار انجام شود؟! هر کس خدایی دارد و در شرایط سخت از اون کمک می‌خواهد، بحث ما چیزِ دیگر است. سکولار بودن ربطی به این پست ندارد و صحبت ما چیز دیگریست.

  11. مهرداد
    ۲ خرداد ۱۳۹۱ در ۱۴:۰۹ | #12

    پراید، هرکی ماشین نداره حسرت داشتن یه پراید رو داره اما اونایی که این ماشین تحمیلی۱۰۰۰۰۰۰۰ رو می سازند به فکر نیستند که کلی باید خریداراش جون بکنند تا بخرنش وبه راحتی تمام به صورت غیر مستقیم جونشو بگیرند….

  12. مرتضی
    ۲ خرداد ۱۳۹۱ در ۱۴:۴۰ | #13

    @محمود
    من با «عمر دست خدا هست» مخالف نیستم، سکولار هم نیستم و …
    ولی بقول دوستمون، اون قسمتی که دست خودمون هست رو باید درست انجام بدیم.
    مثل این می مونه با چشمهای بسته از وسط یه اتوبان پر رفت و آمد رد بشی، «احتمال» اینکه زنده بمونی هست، ولی خیلی کمه.
    اما اگه چشم باز و با احتیاط (یعنی قسمتی که دست خودت هست) رد شی، «احتمال زنده موندنت» خیلی زیاد میشه.

    در هردوحالت هم ممکن هست مرگ در کار باشه.
    ولی با این تفاوت که در حالت اول درصد این مردن، خیلی زیاده، و در دومی کمتر
    پس چرا راه دوم رو انتخاب نکنی؟!؟!

  13. ۲ خرداد ۱۳۹۱ در ۱۷:۲۷ | #14

    انصافا پراید ماشین اونقدر بدی هم نیست، لااقل به درد درون شهر می خوره، او عکس بالا هم که گزاشتین اگه بنز کلاس E هم بود له و لورده میشد،
    از لحاظ قیمت هم اینقدر نمی ارزه، البته هیچ کدوم از ماشین های ایرانی قیمتشون مناسب نیست، حالا دلیلش بماند.

  14. majid
    ۲ خرداد ۱۳۹۱ در ۱۸:۵۹ | #15

    چرا ما باید اینقدر کشته بدیم که می خواهیم صنعت خودرو سازی پیشرفت کنه وقتی ارضه ندارین برین صادر کنین؟

  15. علیرضا
    ۲ خرداد ۱۳۹۱ در ۱۹:۱۶ | #16

    تو این عکس اگر هر ماشین دیگه ای هم بود همینجوری له می شد؟مخالفید؟۴۰۵-۲۰۶-زانتیا-سمند هرچی-هر نوع سواری با ظرفیت ۴ نفر.وقتی یه کوه آهن بهت بخوره له می شی دیگه!!

    • آرمان حسینی
      ۲ خرداد ۱۳۹۱ در ۱۹:۲۵ | #17

      این عکس نمادین است اما موضوع اصلی این مطلب؛ ضعفِ پراید است. اگر مطلب را مطالعه کرده باشید، متوجه ماجرا می‌شوید. گرچه امنیت خودروهای به روز تر؛ قطعا بالاتر از پراید است. به این تصاویر نگاه کنید که توسط یکی از کاربران در گوگل پلاس منتشر شده. http://up.vatandownload.com/images/khg50gv0wtn4fr2s3j.jpg

  16. ATR
    ۲ خرداد ۱۳۹۱ در ۲۰:۲۲ | #18

    حالا چرا گیر دادید به پراید مگه بقیه ماشین های داخلی استاندارد هستند، همین پراید رو اگر اطاقش رو مقاوم سازی کنید امنیتش هم تامین میشه در ضمن با پراید نباید بیشتر از ۱۰۰ تا تو شرایط عادی و ۸۰ تو باد شدید رفت و این نکته رو هم بهش توجه کنید که ایمنی پراید از خیلی دیگر از ماشین های ساخت داخل بیشتره چرا؟ چون سرعتش پایین تره و بعد از سرعت ۱۱۰ هر ۱۰ تا سرعت، ضریب ایمنی رو باید ۱۰% افزایش داد که متاسفانه در امثال ۲۰۶ وطنی و ۴۰۵ رعایت نشده و اینکه الان دیگه به فکر مقاوم سازی خودرو نیستند چون ضربه رو مستقیم منتقل میکنه به سرنشینان الان ماشین ها راحت جمع می شوند ولی اتاق سرنشینان نباید جمع شه یعنی ماشین رو ایمن نمی کنند بلکه سرنشینان رو ایمن می کنند که پراید هم با هزینه کمی می تونه با همین بدنه ایمن باشه.

    در ضمن هر ماشینی به غیر از پراید هم بود کشیده می شد زیر اون بنز و هیچ شانسی برای نجات نداشت چون اون بنز تو هیچ جای دنیا حق ورود به جاده عمومی رو نداره ولی تو ایران ۱۲۰تا برای خودشون می گازنند هرکی رو هم که زیر کنند بیمه دیه اش رو میده و دردسرش از زخمی کردن کمتره حالا بگزریم سنگ و … ازش میریزه که خودش خطرناکه و اگر ایرانی ها قوانین رو رعایت کنند و ریسک بالا تو رانندگی نکنند با همین ماشین ها هم آمار کشته ها ۱۰% آمار کنونی میشه چون تو ایران با این وضع جاده و خودرو و شلوغه سرعت که عامل مهمی هست پایینه.

  17. saied
    ۳ خرداد ۱۳۹۱ در ۰۰:۴۳ | #19

    شاید برایتان باور کردنی نباشد ولی در امریکا انواع ماشینهای کیاموتور را می توان با ماهی ۳۵۰ هزار تومان از دم قسط خرید با گارانتی ۲۰۰ هزار کیلومتر

  18. حبیب
    ۳ خرداد ۱۳۹۱ در ۰۵:۳۱ | #20

    با وجود اینکه در کل با محتوای متن شما موافقم، اما کمی روی اطلاع رسانی صحیح حساسم و امیدوارم دوستان نویسنده کمی دقت داشته باشند:
    ۱- ” فلزات به کار رفته، سطح استحکام و ضریب مقاومت آن به نسبت خودروهای روز اروپا و حتی تولیداتی مثل پژو ۴۰۵، بسیار ضعیف‌تر است” بهتر است بنویسید طراحی آن از لحاظ ایمنی ضعیف است و فلزات به کار رفته در واقع نقش ثانویه ایفا می کنند.
    ۲- ” یک موتور کم حجم ۱۳۰۰‌سی‌سی، قلب تپنده پراید است. در سربالایی‌ها تند به وفور دیده شده که یک پراید در حالِ جان کندن است تا بتواند بالا برود. این مشکل برمیگردد به حجم پایین موتور که از بدو تولد همینطور بوده و کاریش هم نمی‌توان کرد” یک موتور ۱۳۰۰ سی سی در خودروهای کلاس A حجم پایینی نیست بلکه مشکل تکنولوژی ساخت خودروست.
    ۳- “در پراید اثری از ایربگ که جزو لاینفک خودروهای ایمن است، نمی‌بینید. حتی خبری از ترمز ABS هم نبود تا اینکه با فشار ناجا، یکی دو سالی است در خودروها به عنوانِ آپشن اضافی عرضه می‌شود.” مفهوم ایمنی فراتر از کیسه هوا و ABS است. برای آگاهی بیشتر به لینک های زیر مراجعه کنید.

    http://fawtruck.blogfa.com/post/23
    http://fawtruck.blogfa.com/post/25

  19. نیما
    ۳ خرداد ۱۳۹۱ در ۰۶:۰۰ | #21

    دوستانی که میگویند هر ماشینی جای پراید بود و زیر این کامیون میرفت ، همین بلا سرش میومد باید عکس یه بنز الگانس رو ببینند که همین اتفاق براش افتاده و کامیون از روی اون رد شده ولی هیچ اتفاقی برای الگانس نیفتاده
    اگه اشتباه نکنم فقط شیشه جلو ترک برداشته

  20. فریبا
    ۳ خرداد ۱۳۹۱ در ۰۶:۰۸ | #22

    من برای رانندگی شهری خیلی خوب میدونم
    به قول دوستمون حداقل چون میدونیم نمیشه باهاش تخته گاز رفت امنیت داره

  21. محمد
    ۳ خرداد ۱۳۹۱ در ۰۶:۱۸ | #23

    آقای ادمین سایت اگه امکانش هست اون تصویر مربوط به تصادف ماشین بنز پلیس ایران با همین نوع کامیون به صورت شاخ به شاخ رو تو سایت قرار بده تا دوستانی که سنگ پراید رو به سینه میزنن کمی به خودشون بیاند

  22. ۳ خرداد ۱۳۹۱ در ۰۶:۴۲ | #24

    فقط با کمی تفکر میتوان به این نتیجه رسید که:

    از ماست که بر ماست

  23. ۳ خرداد ۱۳۹۱ در ۰۷:۲۳ | #25

    @ حمید

    کاملا حق با شماست – کافیه فقط یک ماه نخرن این تابوت متحرک رو

  24. ali
    ۳ خرداد ۱۳۹۱ در ۰۸:۱۲ | #26

    به نظر شما ماشینی که قیمت تمام شده اش ۳ملیون است
    خودتان اگه برید کل قطعاتش را بخرید ۳میلیون
    چرا ۱۰میلیون ودر کشور های آفریقایی ۱۰ میلیون نمیفروشن بلکه
    قیمت این خودرو لگن در آن جا زیر ۵میلیون است

  25. mkh
    ۳ خرداد ۱۳۹۱ در ۰۸:۵۸ | #27

    تولید ملی ، کشته ملی . آه از دست این انحصار .

  26. سینا
    ۳ خرداد ۱۳۹۱ در ۰۹:۲۷ | #28

    برای آدمایی که میان طرفداری میکنن متاسفم!تو لگن بشینی بری این ور اونور امنیتش بیشتره!همین ماشینو با قیمت ۴ میلیون میدیم به ملت غیور سوریه!آخه حرفی واسه گفتن نمیمونه دیگه!واقعا از ماست که بر ماست

  27. mehran
    ۳ خرداد ۱۳۹۱ در ۱۲:۴۵ | #29

    پدر من سال ۸۰ با این ماشین از یک دره ۷۵سانتی متری افتاده بود پایین…کمربند هم بسته بود با سرعت تخمینی ۷۰!
    آنی فوت شدن.ماشین هم صفر کیلومتر بود!

  28. میترسم
    ۳ خرداد ۱۳۹۱ در ۲۲:۲۰ | #30

    سالها پیش ورود خودرو به ایران را قطع کردن تا صنعت خودرو سازی کشور پیشرفت کنه ولی صنعت جیبشون پیشرفت کرد مردم بدبخت کشورم مجبور بودند و هستند و خواهندم بود سوار این ماشینای آشغال بشند، حالا هم میخواند جلوی ورود کالاهای دیگه را هم بگیرند تا صنعت کالاهای داخلی پیشرفت کنه!!!!!!!! خدا به دادمون برسه!!!!!!!!

  29. ۴ خرداد ۱۳۹۱ در ۰۰:۳۳ | #31

    استاد گرامی سلام:
    ضمن تشکّر از مقاله فوق؛
    نکته ای به ذهنم رسید که شایدبه عدم حمایت و خرید خودروهایی که در شاَن~ ایرانیان نیست کمک بشه،. اینکه تبلیغات منفی گرایش خرید ومشتری رادرایران بیشتر از تبلیغات مثبت بالا میبره مگر اینکه حتی شده در قالب طنز ، نشانه تیر منفی به سوی صرفاً خانمها باشه،(با توجه به متن شما دربالا)مثلاً : خصوصیت پراید=> یک هدیه عالی در روز زن وجبران (مرگ حقه’ زن وسیله است.)میشه. اونوقته که فاتحه پراید شروع به خوندن میشه 

  30. kian
    ۴ خرداد ۱۳۹۱ در ۰۵:۵۸ | #32

    الان دقیقا ۲ روزه دوستم پرایدشو چپ کرده واقعا آدم تو حلبی بشینه امنیتش بیشتره

  31. جدگال
    ۴ خرداد ۱۳۹۱ در ۰۶:۵۳ | #33

    ۱۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰%با شما موافقم خیلی جالب بود

  32. ۴ خرداد ۱۳۹۱ در ۰۸:۴۲ | #34

    واقعیت بود… مخصوصا اون تیکه ارابه مرگ… : ))

  33. علی
    ۴ خرداد ۱۳۹۱ در ۱۲:۰۲ | #35

    بله اگر ما خودکشی بکنیم مرگمونم فرا میرسه و اگر درست زندگی کنیمم میمیریم ولی این دو با هم فرق دارند….

  34. maziar
    ۴ خرداد ۱۳۹۱ در ۱۳:۲۵ | #36

    خب چه میشه کرد؟
    پول نداریم بهتر ازین بخریم…

  35. عبد الرقیه
    ۴ خرداد ۱۳۹۱ در ۱۴:۴۴ | #37

    یکی از دلایل ضعف ایران در صنعت خودروسازی عدم حمایت مسیولین از طراحان زبده و کارکشده ی ایرانیست . خوشبختانه با وجود معقوله ای به اسم جهان مجازی در تمامیه منازل اکثر علاقه مندان و پیگیران شرکتهای خودرو سازی شاهد درخشش طراحان ایرانی و مهندسین حرفه ایه در شرکتهای معتبر جهانی هستند . شرکتهایی مثل : بوگاتی- bmw , . . . البته لازم به ذکر است تاکید کنم این کم توجهیه مسیولین متاسفانه خیلی از دانشمندان و محققان و مهندسین ما را به کشورهای دیگر فرستاده . ممنون
    خدایا دوستت دارم

  36. فاطیما
    ۴ خرداد ۱۳۹۱ در ۱۵:۳۱ | #38

    @مجیدو
    فقط یه نفر حرف درست حسابی زد اونم شما بودید.تقصیر مردم ایرانه که هر چیزی رو میخرن فکر میکنن الان تموم میشه اینا اگه از طرف مردم تحریم بشن(حالا تو خرید هر کالای بی کیفیتی)اونوقت به ….خوردن میافتن.مردم ایران وقتی چیزی رو میخرن به این فکر نمیکنن که داره به شعور و شخصیتشون توهین میشه یا نه.هر
    چیزی رو با هر بسته بندی میخرن و خداروهم شکر میکنن از اون طرف تولید کننده به ریششون میخنده و میگه اینا لیاقتشون بیشتر از اینا نیست چرا کیفیتم رو بالا ببرم؟.خلایق هر چه لایق

  37. مجتبی
    ۴ خرداد ۱۳۹۱ در ۱۷:۵۳ | #39

    انصافاً پراید کار جناب عزرائیل رو خیلی راحت کرده

  38. محمدرضا
    ۴ خرداد ۱۳۹۱ در ۲۰:۵۲ | #40

    در حال حاضر تردد کامیون دارای چرخ با ابعاد عکس فوق در کشورهای پیشرفته ممنوع شده. مسئولین باید به این مسئله هم توجه کنند. ارتفاع کامیون باعث شده بره روی ماشینی که از روبرو باهاش تصادف می کنه.

  39. هم وطن
    ۴ خرداد ۱۳۹۱ در ۲۲:۲۸ | #41

    وقتی به بهانه های واهی چرت و بی مفهوم حمایت کورکورانه از تولید ملی !!! هر فرغان قراضه نعش کش اشغالی را به زور دگنک و بستن واردات خودروهای روز و گذاشتن انحصار برای یک عده خاص که به هرشکلی شده عقیده تنفقر برانگیز و سودهای سرشار ناشی از زور و استبداد تحمیلی را له جیب کثیف و منفور خود بی شرمانه واریز کنند و همین اشغال مثلا کره ای که دیگر یک مرده متحرک است از ماشین های با استاندار روز اروپا هم گرانتر می فروشند !! و به خاطر فقر و تورم تحمیلی به مردم قدرت خرید انها را به حد گدایی رسانده اند دیگر تقصیر انها نیست که از سر ناچاری لگن های مزخرف تحمیلی را با کمال انزجار از ریخت و کیفیت در حد سطل زباله با چند ماه انتظار و بدبختی بخرند !! ملتی بدبخت تر و عقب نگه داشته و طاعونی شده از ما ساده لوحان خوش باور و سیب زمینی صفت در جهان وجود ندارد !! لعنت بر زور و ستم !!

  40. ۴ خرداد ۱۳۹۱ در ۲۲:۴۷ | #42

    واقعا دقیقا صد در صد
    مخصوصا این قسمت رو خیلی خوب گفتی:
    {ماشینی که با تغییر چراغ‌های جلو و عقبش، تبدیل به یک مدل جدید می‌شود. پراید ۱۱۱، ۱۳۱، ۱۳۲ که هر کدام زیر شاخته دارند.}
    پرایدی که ۳تومن هم براشون تموم نمیشه!!

  41. کیان کیانپور
    ۵ خرداد ۱۳۹۱ در ۰۰:۱۷ | #43

    ما لایق بهترینهاییم

    دروازه های تهران رو مثل دروازه غار باز گذاشتند هرکی میاد تو یه پراید میخره دیگه بیرون هم نمیره

    یه پرایدی که حداکثر ۲٫۰۰۰٫۰۰۰ تومان تولید میشه به قیمت ۱۰٫۰۰۰٫۰۰۰ میکنن تو پاچه ملت

  42. reza
    ۵ خرداد ۱۳۹۱ در ۰۰:۲۳ | #44

    سلام،
    من چند سال پیش در ترانسپورت یکی از شرکت های عسلویه کار میکردم، یه روز مسئول ترانسپورت گفت که برم فرودگاه و یه مهندس کره ای رو بیارم شرکت؛ منم پراید رو روشن کردم وقتی رسیدم فرودگاه هرچی تلاش کردم یارو کره ایه سوار پرایدم نشد، علت رو که پرسیدم گفت: ما این ماشین رو ۲۰ سال پیش واسه حمل و نقل درون شهری ساختیم، حالا شما توی این دوره زمونه چطوری جراَت میکنیین سوار همچین ماشین اسقاطی اونم ساخت کشور خودتون بشین!!!

  1. بدون بازتاب