خانه > جوانان ما > نوجوان کنیایی منتظر لایک شما نیست

نوجوان کنیایی منتظر لایک شما نیست

چیزی که اخیرا در شبکه‌های اجتماعی (فیس‌بوک) حسابی باب شده است و از سر و روی آدم بالا می‌رود، لایک کردن‌های بی‌مورد است. تا آنجایی که ما می‌دانیم، بنیان‌گذار این شبکه اجتماعی (که زن فیلیپی هم گرفته و همه را انگشت به دهان گذاشته)، دکمه لایک را به این منظور قرار داده که اگر شما از تصویر یا متنی خوشتان آمد، آن دکمه لعنتی را بزنید و دلِ دوستان را شاد کنید و یا نشان دهید که با کلیت این آپدیت موافقید و مواردی از این قبیل. اما این لایک‌ها نباید طوری باشد که حالت فانتزی و خیالی به خود بگیرد و جماعتی را الاف کند. من در ادامه چند مثال برای لایک‌های رایج فیس‌بوکی می‌زنم تا خودتان قضاوت کنید این لایک‌ها واقعا کمکی می‌کند یا خیر.

لایک

مورد اول: نجات کودکی که در حمام گیر کرده با ۱۰۰۰ لایک

درخواست: یک کودک شیطون بازیگوش، رفته تو حموم خونه‌اشون اما بعد از چند دقیقه متوجه شده که در حموم قفل شده و به هیچ وجه باز نمیشه. حالا این کودک یه پیغام با موبایل خودش برای ما فرستاده و گفته، یه جوری من رو نجات بدید. ما هم برای نجات این کودک، فقط ۱۰۰۰ تا لایک نیاز داریم تا به پدر و مادرش خبر بدیم و جونش رو نجات بدید. زودتر این استتوس رو لایک کنید تا این بچه بیشتر از این زجر نکشه. گفته باشم تا این تعداد لایک جمع نشه، من به ننه باباش خبر نمیدم.

عقل و منطق:  ما هر چقدر فکر کردیم، دیدیم که این مورد با عقل و منطق جور در نمی‌آید. حالا چطور ۱۰۰۰ نفر آن را لایک کرده‌اند دیگر جای سوال است.

مورد دوم:  نجات حیات وحش آمازون با ۵۰۰۰۰ تا لایک

درخواست: چند گونه نادر فیل، جغد، سوسمار، غاز، کرم و عنکبوت حیات وحش آمازون، در آستانه نابودی هستند. رئیس حیات وحش این منطقه به ما گفته که اگه حال کنم با لایک‌هاتون و به ۵۰۰۰۰ تا برسه، شاید حیات وحش رو نجات دادم، فقط یادتون باشه که ادمین پیج «زی‌زی گولو» نباید این استتوس رو لایک کنه، وگرنه کل آمازون رو به آتیش می‌کشم. زودتر لایک کنید تا ببینم دنیا دستِ‌ کیه.

عقل و منطق: رئیس حیات وحش آمازون کیست؟ آیا اون حساب فیس‌بوک دارد؟ آیا مقامات و مسئولان اجازه می‌دهند که جنگل را به آتش بکشند؟ جواب این سوالات با خود شما.

مورد سوم: تامین هزینه درمان کودکان بیمار با ۱۰۰۰۰۰۰ لایک

درخواست:  کمیته‌ای از آدم‌های پولدار دور هم جمع شد‌ه‌اند و تصمیم گرفته‌اند به کودکان بیمار کمک کنند. تا اینجای کار همه چیز خوب پیش رفته است، اما یک شرط جلوی پای بیماران گذاشته‌اند و آن این است که ابتدا باید ۱۰۰۰۰۰۰ لایک در فیس‌بوک برای آنها جمع شود تا آنها خرج کودکان بیمار را بدهند. اگه می‌خواهید بچه عمل بشه، هر چه سریع‌تر اینجا و اینجا رو لایک کنید و این بخش رو Share کنید. ماچ و بوس فراوان براتون… در ضمن به ازای هر Share که انجام بشه، یک DVD بازی برای بچه‌ها خریده میشه، پس به اشتراک گذاری یادتون نره ;)

عقل و منطق:  آن نیکوکاری که می‌خواهد با لایک‌های فیس‌بوک هزینه درمانی کودکان بیمار را بدهد، همان بهتر صد سال سیاه این کار را نکند!

مورد چهارم: آب‌رسانی به نوجوانان کنیا با ۵۰۰۰۰۰۰ لایک

درخواست: چند تا از بچه‌های کنیا با هزار بدبختی به اینترنت دسترسی پیدا کردند و تو فیس‌بوک به ما پیغام دادند برای اینکه به آب‌آشامیدنی دسترسی پیدا کنند، باید زیر عکس‌هاشون این تعداد لایک بخوره؛ ای جوانی ایرانی چرا نشسته‌ای؟ هر چه زودتر لایک کنید تا آب آشامیدنی به اونها برسه.

عقل و منطق: تا آنجایی که ما می‌دانیم، آب یک نوع سیال است و بوسیله لوله‌کشی‌ها به منازل اشخاص می‌رسد؛ حالا چطور آب‌ آشامیدنی از دکمه لایک به خانه‌های مردمان کنیا لوله کشی می‌شود، ما نمی‌دانیم، شما اگر می‌دانید به ما هم بگویید.

مورد پنجم: لایک همینجوری

درخواست: این مورد لایک بر خلاف موارد قبلی، هدف خاصی را دنبال نمی‌کند و صرفا برای کل کل به وجود آمده است. مثلا یک پیج درست می‌کنند و می‌”گویند: «اگر خون آریایی تو رگ‌هات جریان داره، این صفحه رو لایک کن». یا «اگه می‌خواهی کوروش کبیر از خواب بیدار بشه و سلام بکنه، این قسمت رو لایک کن» و یا «اونایی که شکست عشقی خوردند، لایک کنند تا ببینم چند نفرند» و مواردی از این قبیل.

عقل و منطق: اینجا عقلی وجود ندارد و صرفا برای سرگرمی و خنده، پیج‌ها لایک می‌شوند. مدیر این گونه صفحات از اختلالات شدید رنج می‌برند.

 

لُپِ کلام: با لایک یک نفر، صد نفر، میلیون‌ها نفر، آب از آب تکان نمی‌خورد. کودکی جراحی نمی‌شود و حیات وحشی نجات نمی‌یابد. هدف از لایک را در ابتدای این مطلب توضیح دادم. شما خواننده‌ای را دوست دارید، صفحه‌اش را لایک می‌کنید. بازی بازیگری را می‌پسندید، لایک می‌کنید. نوشته‌ای باب طبع شماست، باز هم لایک می‌کنید و اینها صرفا فعالیت‌های مجازی شبکه‌های اجتماعی است. مدیر پیج‌هایی که درخواست لایک می‌کنند، عموما جوانانی هستند که برای سرگرمی و تفریح، دست به این کار می‌زنند و عده‌ای را مشغول می‌کنند. این حق شماست که هر چه را که دوست دارید، لایک کنید اما قطعا خیلی از لایک‌ها بیهوده است و کاری از پیش نمی‌برد.

دقت داشته باشید که بخشی کوچکی از صفحه‌ها و مطالب در شبکه‌های اجتماعی با اهداف «تجاری» منتشر می‌شود که اینگونه لایک‌ها کاملا هدفمند است. به طور مثال اگر تعداد لایک صفحه نایک از ۸ میلیون به ۱۰ میلیون افزایش پیدا کند، تاثیری در افزایش فروش این شرکت خواهد داشت و تبلیغات این شرکت در شبکه‌های اجتماعی کاملا هدفمند و برنامه‌ریزی شده است اما بخش اعظم این لایک‌ها و به خصوص در محیط فارسی، صرفا محیطی برای خنده است و هیچ دردی را دوا نمی‌کند. گرچه همین محیط سرگرم کننده و زرد برای برخی از مدیران این پیج‌ها، درآمدزایی را نیز به همراه دارد و بدین شکل، پولی به جیب می‌زنند.

 

 

 

No related posts.

  1. آراد
    ۱۲ مرداد ۱۳۹۱ در ۰۹:۱۱ | #1

    مطلب خوبی بود ، حسابی خندیدم

  2. ۱۲ مرداد ۱۳۹۱ در ۰۹:۵۸ | #2

    دمت گرم! خیلی خنده دار بود در عین واقعیت

  3. mary
    ۱۲ مرداد ۱۳۹۱ در ۱۵:۲۹ | #3

    basi lezzatidam:))

  4. حامد
    ۱۴ مرداد ۱۳۹۱ در ۰۹:۳۸ | #4

    لــــــایک :D

  1. بدون بازتاب